Astazi, 21 Septembrie, 2014
Stiri Radio Iasi

Meteo

Prognoza Meteo

Curs Valutar

1 EUR = 4.4027 RON
1 USD = 3.4182 RON
1 GBP = 5.6067 RON
1 CHF = 3.6481 RON
1 XAU = 134.36 RON

Newsletter


Horoscop

Berbec Taur Gemeni Rac Leu Fecioara Scorpion Sagetator Capricorn Varsator Pesti Balanta

 

„Calul de foc“, la 60 de ani

• s-au implinit 60 de ani de la darea in folosinta a caii ferate Bacau - Piatra Neamt - Bicaz • momentul a fost marcat prin confectionarea unei stampile postale omagiale utilizata doar o zi •

Filatelistii si lucratorii Oficiului Postal Bicaz au trait marti, 20 decembrie, un eveniment aniversar, prilejuit de implinirea a 60 de ani de la deschiderea oficiala a circulatiei trenurilor pe linia Bacau - Bicaz. Momentul a fost marcat prin confectionarea unei stampile de zi omagiala utilizata doar in ziua organizarii evenimentului, adica marti, prin aplicarea acesteia pe corespondenta prezentata. O data cu incheierea acestei zile, stampila a luat calea Muzeului National Filatelic pentru pastrare. Cu acest prilej, in incinta Oficiului Postal Bicaz, cercul filatelic local, condus de catre invatatorul Ticusor Amariei, a organizat o expozitie filatelica tematica, avind ca exponate marci postale si timbre cu trenuri si locomotive, emise de Posta Romana pe parcursul celor sase decenii. „Din cite cunosc, un astfel de eveniment filatelic, marcat prin confectionarea unei stampile de zi omagiala, nu s-a mai intimplat la Bicaz. Fiind o premiera, i-am acordat importanta cuvenita, evenimentului in sine atasindu-i-se si o expozitie filatelica, prin care publicul sa poata face cunostinta cu istoria trenului ca mijloc important de transport terestru. La Bicaz, linia ferata si trenul au aparut o data cu constructia barajului si a hidrocentralei de la Stejaru“, a declarat Nicu Popa, dirigintele Oficiului Postal Bicaz. Cit priveste impactul evenimentului de acum 60 de ani asupra bicajenilor, acesta a avut implicatii diferite, in functie de interesul unuia sau altuia. Pentru fostii constructori de pe santierul hidroenergetic trenul a fost o mana cereasca. Asta, pentru ca se facea lesne transportul de marfuri, utilaje si calatori, stiut fiind ca multi dintre constructori descinsesera la Bicaz de pe tot cuprinsul tarii si cu trenul puteau face deplasarea mai usor spre familii. Nu acelasi impact pozitiv l-a avut constructia liniei ferate si a garii pentru cei ce locuiau sau aveau teren in zona. Ei au fost expropriati sau chiar stramutati pentru a face loc noului obiectiv economic. „Mai intii au aparut inginerii care au facut masuratorile. Abia dupa vreo doi ani au fost gata lucrarile. Eu eram cu casa in zona. Mi s-a pus in vedere ca trebuie sa ma mut. Mi s-a platit pentru asta, dar cu banii primiti n-am rezolvat nimic deoarece imediat a venit stabilizarea si banii n-au mai avut nici o valoare. Noroc ca nu m-am grabit si-am ramas cu casa tot aici. Nici ei n-au fortat lucrurile. Este adevarat ca o parte din pamint se afla sub constructiile CFR-ului, dar asa au fost lucrurile. Despre cum a venit primul tren la Bicaz nu-mi amintesc. Stiu insa ca era un tren cu doua vagoane de calatori mai speciale, trenul fiind numit «dinam». Mai mergeam la tren si beam cite o bere la vagonul restaurant. Era o bere buna pe atunci“, a povestit Dumitru Geangalau, un bicajean de 95 de ani, a carui casa a supravietuit pina astazi in vecinatatea Garii Bicaz. Din spusele localnicilor am retinut faptul ca lucrarile de atunci au fost executate in mare parte de detinuti, iar constructia de poduri si lucrarile de indiguire sau intarire a terasamentelor, de catre italieni. O perioada infloritoare privind transportul feroviar a fost inregistrata intre anii ‘75 - ‘85, cind productia de ciment a crescut considerabil prin ridicarea fabricii de la Tasca, iar transportul produsului finit se desfasura intr-un mare procent pe calea ferata. Pentru asta a fost extins numarul de linii din Gara Bicaz, circulatia materialului rulant facindu-se pe 10 linii. Din nefericire, astazi activitatea CFR Bicaz este aproape moarta. Ea este marcata doar prin trei trenuri de calatori, doua personale si un rapid, si din cind in cind prin cite un marfar, care aduce ceva zgura la Ciment sau duce in tara vreun vagon ratacit cu lemne de foc. Poate de asta evenimentul aniversar de marti a trecut neobservat de catre salariatii Garii Bicaz, fiind marcat doar de catre Filatelia Romana si Oficiul Postal Bicaz.
Sursa: Monitorul de Neamt

Articole recomandate

UN SUBCOMISAR SI TEAPA DIN...
An fara manuale pentru elevii mici
Toamna frumoasa netulburata de ploi
Boala miinilor jegoase, creste...
AMR - cinci luni pina la puscarie
Tariceanu si simpatizantii, taifas...
Mararu e tinut in sah de...
Ecarisajul potailor e destul de...
Nu mai au carnet de elev sau de...
Ai datorii, n-ai parte de card de...

Adauga un comentariu

Nume:
Comentariu:
Cod Securitate:
cod securitate

Comentarii

Inca nu exista comentarii pentru acest articol.

Citatul Zilei

"Adevărurile fundamentale rămân aceleaşi pentru toate timpurile."
A.D.Xenopol

Poza Zilei

ad xenopol
© 2010 - Radio Iasi Romania